Methodiek

Design thinking

Design thinking is een ontwerpmethodiek die ontstaan is om snel complexe problemen op te lossen 💡. Het helpt om het proces van ontwerpen minder chaotisch te maken. Hier zien we ontwerpen in de brede zin, dit gaat niet enkel over functionele producten maar over creaties in zijn geheel. Machines, robots, kunst en maatschappelijke structuren kunnen allemaal gedefinieerd worden als een creatie 🤸🏽‍♀️.

Download de tools

Design thinking vertrekt vanuit enkele kernprincipes die je altijd in je achterhoofd moet houden:

  • Design thinking is een iteratief proces 🌀. Dat wil zeggen dat je de fases niet lineair moet doorlopen en gerust kan terugkeren. Een ontwerp is nooit klaar, want een oplossing kan altijd nog worden aangepast en verbeterd worden. Daarom focussen we ons op het proces en niet het product.
  • Er is een afwisseling in divergerend en convergerend denken 🔷🔷. Divergerend wil zeggen dat je heel breed gaat denken. Je denkt in kwantiteit en minder in kwaliteit. In deze fase ga je zoveel uitgangspunten onderzoeken en ontdekken. Convergerend gaat over vernauwend denken. Je kijkt kritisch naar wat je hebt en probeert met een kwalitatieve blik een selectie te maken.
  • Net zoals bij een community staat in een design thinking proces de mens altijd centraal 🙋. Je ontwerpt voor en door mensen. Dit slaat in de eerste plaats op het proces zelf, waarin je iets ontwerpt voor een bepaald publiek/doelgroep, maar het slaat ook op het team waarmee je ontwerpt. Deze methodiek is gemaakt als een co-creatie tool. De groep wordt uitgenodigd om hun talenten te ontplooien en zo elk hun eigen vaardigheden in te brengen in het team.

De dubbele diamant 🔷🔷 gebruiken we als kapstok om het creatieproces van de deelnemer te begeleiden.

De diamant is opgedeeld in 4 fases (discover, define, develop en deliver) die je doorheen een ontwerpproces een of meerdere malen doorloopt. Je begint met een trigger over wat het traject zal gaan. Dit kan een thema, technologie of iets anders zijn. Die trigger onderzoek je (discover 🕵️) en je definieert wat het uiteindelijke doel zal zijn (define 🎯). Daarna bedenk je zoveel mogelijk ideeën om het doel te bereiken (develop 🤔) en test je deze uit (deliver 🧪) om uiteindelijk tot een creatie te komen die werkt en iedereen tevreden van is.

Meer methodieken

Ga met ons in zee

lijkt me een slim plan

doe het nu