Methodiek

Community building

Succesvolle organisaties 🏆, of het nu innovatieve werkplekken of jeugdhuizen zijn, draaien rond mensen. Het is een constante zoektocht om mensen samen te brengen, ze samen te houden én hen verantwoordelijkheid te laten nemen.

Maar op welke manier breng je mensen samen, verhoog je hun engagement en geef je hen verder eigenaarschap?

Download de tools

Hieronder beschrijven we enkele methodieken rond Community Building die wij toepassen in onze dagelijkse werking. Ze zijn gekoppeld aan onze filosofie waarin we mensen samenbrengen, co-creatie en experiment stimuleren. Neem een kijkje, ga ermee aan de slag en maak ze eigen.

How To Start A Makerspace

Een makersplaats bouw je van onderuit. Vanuit de sterktes en behoeftes van haar leden. De intrinsieke motivatie van de deelnemers staat centraal in een maker community. De community, de sociale structuur en leden van een makersplaats zijn onmisbaar voor een levende en duurzame werking.

In dit schema lijsten we de bouwblokken en voorwaarden op die belangrijk zijn om een duurzame maker community op te richten. Kort gezegd zijn dit de voorwaarden: sociale structuren, locatie, centen en een gemeenschappelijk doel.

Denk na over hoe deze bouwstenen bij jullie zijn ingevuld. Op welke manier kunnen er acties ondernomen worden om de werking stimuleren?

Community building

Zoals bij het schema How To Start A Makerspace al aangegeven wordt, draait een makersplaats rond mensen. Sterker nog, elke organisatie draait rond mensen. In dit schema zoomen we in op motivatie en eigenaarschap. Op welke manier breng je mensen samen, geef je hen verantwoordelijkheid en zorg je voor een engagement?

In het bijhorende boekje community theorie wordt hier dieper op ingegaan.

Empathy map

Doorheen de verschillende schema’s staat de mens altijd centraal. Het is dus belangrijk om te weten wie jouw doelgroep juist is. Deze empathy map is een tool om de doelgroep beter in kaart te brengen. Het helpt je om in de mindset van de doelgroep te kruipen om beter inzichten te verweven rond hun motivatie, talenten en interesses. Het is opgedeeld in vier delen: Wat zeggen ze? Wat doen ze? Wat voelen ze? Wat denken?

Is het moeilijk om op deze vragen te antwoorden? Dan is het belangrijk om op onderzoek te gaan en de doelgroep beter te leren kennen. Ga er dus vooral op uit en doe interviews, vragenlijsten, observaties...

Meer methodieken

Ga met ons in zee

lijkt me een slim plan

doe het nu